Jak wynika z danych resortu zdrowia
- w ciągu najbliższych 15-20 lat liczba diabetyków w Polsce podwoi się!!!
Obecnie w naszym kraju na cukrzycę choruje około 2 mln osób, w całej UE jest ich 53 mln.
Warto podkreślić, iż wiele przypadków cukrzycy jest jeszcze niezdiagnozowanych.
Cukrzyca zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych, a mają na nią wpływ nadwaga i otyłość.
Cukrzyca uważana jest za: przewlekły stan zapalny organizmu, który charakteryzuje się umiarkowanym wzrostem poziomu związków pozapalnych oraz zaburzeniem czynności śródbłonka tj. komórek, które wyściełają naczynia krwionośne i odgrywają ważną rolę w regulacji ciśnienia krwi.
Kobiety z cukrzycą typu 2, których dieta jest bogata w otręby, są mniej narażone na zgon niż pacjentki, których dieta jest uboga w ten produkt - twierdzą badacze z Uniwersytetu Harvarda. Spożywanie dużych ilości produktów z pełnego ziarna może obniżać poziom związków prozapalnych u osób z cukrzycą oraz poprawiać funkcję śródbłonka. Hot dogi, szynka, salami, a także bekon i inne produkty z czerwonego mięsa znacznie zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2 - wykazały badania przeprowadzone przez Harvard School of Public Heath w Ameryce, a opublikowane na łamach "American Journal of Clinical Nutrition".
Wynika z nich, że wystarczy codziennie spożywać zaledwie 50g przetworzonego czerwonego mięsa, by ryzyko cukrzycy zwiększyło się o 51 proc.
Mniej szkodliwe jest mięso nieprzetworzone. Dzienna porcja 100g takiego produktu o 19 proc. zwiększa groźbę tej choroby.
Czerwone mięso zawiera dużo żelaza, które jest dobrze wchłaniane przez organizmu, ale zbyt duża ilość tego pierwiastka pobudza z kolei wytwarzanie większej ilości insuliny.
W wędlinach znajdują się też konserwujące azotyny i azotany. Azotyny łączą się w przewodzie pokarmowym z aminami w wyniku czego powstają rakotwórcze nitrozoaminy, pod wpływem których organizm gorzej reaguje na insulinę, co z kolei toruje drogę cukrzycy.
Najprostszym sposobem przeciwdziałania takiemu stanu rzeczy jest zmniejszenie spożycia czerwonego mięsa, a szczególnie wędlin na rzecz: drobiu, ryb, warzyw, owoców, produktów z pełnego ziarna, orzechów oraz produktów mlecznych o małej zawartości tłuszczu.
